"Drømmen"



Jeg har valgt å male ’Drømmen’. Det er et portrett av Marie-Thérèse Walker som Picasso malte i 1932. Det er hans mest kostbare og kontroversielle maleri. Jeg valgte dette bildet siden det stilig og mystisk. På samme måte som Mona Lisa av Leonardo da Vinci, så vet du ikke helt hva som foregår i bildet. Det er store kontraster i fargebruken som gjør at bildet fanger blikket ditt. Det er også en av grunnene til at det var lett å plukke det ut. Jeg synes det er kult at ansiktet til kvinner er splittet i to, som på en maske. Picasso er kjent for å sjokkere og dette bildet som framstiller elskerinnen hans som ’en drøm’ og nesten som et objekt skapte store reaksjoner.
På bildet kan man i forgrunnen se en kvinne som sitter i en stol. Blikkfanget i maleriet er kvinnens ansikt. Hun har hendene i fanget, med seks fingre på hver hånd. Hun lener hodet sitt til siden og hviler det på den høyre skulderen sin. Øynene og munnen hennes er lukket. Det ene brystet er litt utenfor blusen. Hun har på seg en stroppeløs bluse som siger nedover, og et blått miniskjørt. Rundt halsen har hun et rødt og gult perlekjede. Bakgrunnen er delt i to. Høyre siden er brun og har et mønster med blomster og romber, det kan være en gardin eller tapet. Venstre siden har et grønt skap eller dør, med et svart gulvparti under.  Stolen kvinnen sitter i er rød og gul.

Det er lite skyggebruk i bildet. I forhold til alle maleteknikkene Picasso behersker, har han ikke vært særlig generøs med ’Drømmen’. Det er litt skygge på armene, under hodet og på venstresiden av ansiktet. Lyset kan komme fra flere steder, men jeg tror det kommer fra undersiden, siden toppen av ansiktet er skyggelagt. Lyset er ikke realistisk, siden lyset som regel kommer ovenfra. I tillegg er det ikke noe skygge i bakgrunnen. Det gir en stemning uansett, og den bleke huden til kvinnen blir lyst opp i rommet.

Det er lite bevegelse i bildet. Det ser ut som kvinnen sover eller hviler, så hun sitter nok i ro. Bevegelsen i dette bildet skjer mer innvendig. Du kan nesten føle Picassos følelser og lyst for Marie-Therese. Først trodde jeg at det handlet om drømmen til kvinnen, men etter å ha studert bildet tror jeg det handler om drømmen til Picasso. At han glorifiserer henne, og framstiller henne som drømmekvinnen. Beskjæringen i bildet er ganske ’forutsigbar’, du ser nesten hele kvinnen fra lårene og opp. Litt av stolen er kuttet bort. Det er lite dybde i bildet, siden det er et todimensjonalt maleri under Picassos surrealistiske periode. Synsvinkelen er normal, det er som om vi ser gjennom Pablos øyne. 

På videoen under kan du se en test på hvor folk ser mest når de kikker på 'Drømmen'.


Teknikken som er brukt er ikke særlig avansert. Det sies at Picasso malte ’Drømmen’ med en stor utålmodighet. Som om han måtte få ut alle følelsene så fort som mulig. Det er overdreven forenkling av bildet. Det er store sorte linjer rundt objektene i maleriet. Hvis man ser nøye etter så skifter faktisk de avrundede linjene farge etter hvor de er. Linjen som går ned fra nakken til kvinner er for eksempel blå. For å lage le Reve malte han direkte på lerretet med oljemaling.

Det er mange ulike farger som er blitt brukt. Kvinnen tar opp mesteparten av maleriet, og hun er hvit. Det kan symbolisere renhet, glede og hellighet. Man forstår hvorfor Picasso brukte hvitt på kvinnen. Han så på henne som guddommelig og ble fylt med glede når han var med henne. Rødt er brukt i både stolen, halskjedet og litt av armen til kvinnen. Rødt representerer kjærlighet, kraft og lidenskap. Det er ikke uten grunn at hun sitter i en rød stol. Han uttrykker at hun sitter på all lidenskapen hans, og at hun har en kraft over han. Hun fikk han tross alt til å være utro mot kona si. Brun- og grønnfargen i bakgrunnen symboliserer fruktbarhet og frodighet. Dette gir mening, siden Picasso så inderlig ønsket å få barn med henne. Grønnfargen gir også en harmonisk atmosfære, og en blir litt oppmuntret av å se på det. Blåfargen på skjørtet skiller seg ut, og representerer trofasthet, håp og uendelighet. Picasso ønsket å være med henne for alltid.
Bildet blir ikke det samme uten farger

Det er nesten bare runde former i bildet. Albuene, skuldrene, stolen og til og med skapet er avrundet. De eneste rette linjene kan finnes på skapet, og i ansiktet til kvinnen. Det er ingen spisse kanter og vinkler. Dette gjør at det er veldig behagelig å se på bildet. Det er en litt erotisk undertone i bildet, som ikke er rart siden Picasso elsket henne så inderlig. Den lettkledde jenta bekrefter ette. Da Picasso malte dette bildet ville han fortelle omverdenen om hvor mye han elsker henne, og at han ikke kan styre lidenskapen.

Vi kan se at bildet er fra den surrealistiske perioden til Picasso (begynte i 1928). Dette er mulig å se dette ettersom kvinnens kropp er utav proporsjon, og at hun har 12 fingre. Det var veldig vanlig å deformere og sette sammen ting på nytt under denne perioden. De fleste surrealistiske maleriene ble todimensjonale, ofte i mange forskjellige farger. Kontraster er et viktig nøkkelord i den kulturelle bevegelsen, og ’Drømmen’ gjenspeiler surrealismen veldig godt. Maleriet har også noen elementer fra kubismen.

FUN FACT:
En av de tidligere eierne av maleriet skadet det ved å uheldigvis lage en rift på venstre siden av maleriet. Dette uhellet ble kalt Wynn-hendelsen, etter eierens navn.  Selv med skaden (riften ble reparert senere) og ryktene,  stoppet ikke folk å se på ’Drømmen’ som uvurderlig. Maleriet ble sist solgt i 2006 for utrolige $ 155 millioner (ca. 1,3 milliarder NOK).
 
'Drømmen' blir solgt på en Christie's auksjon



2 kommentarer: